Η σωστή υγιεινή δοντιών και ούλων

Η υγιεινή των δοντιών και των ούλων είναι υψίστης σημασίας για τη γενικότερη υγεία του ανθρώπου αλλά και για την αισθητική εμφάνισή του. H φροντίδα δοντιών και ούλων ξεκινάει από τους πρώτους μήνες της ζωής μας και πρέπει να συνεχίζεται για πάντα, καθημερινά και σχολαστικά.

Η συστηματική και σωστή στοματική υγιεινή είναι από τα πιο σημαντικά πράγματα για τα δόντια και τα ούλα. Τα υγιή δόντια όχι μόνο μας βοηθούν να φαινόμαστε και να νιώθουμε πιο καλά, αλλά και να τρώμε και να μιλάμε πιο σωστά. Η καλή υγεία του στόματος είναι σημαντική για τη συνολική ευεξία μας.

Τι συμβαίνει μετά από κάθε γεύμα
Κάθε φορά που γευματίζουμε, το περιβάλλον του στόματος γίνεται όξινο, δηλαδή μειώνεται το pH της στοματικής κοιλότητας και τα οξέα που παράγονται διαβρώνουν την αδαμαντίνη των δοντιών (την εξωτερική λευκή στιβάδα), προκαλώντας τερηδόνα.

Σκεφτείτε πώς αν δεν πλένουμε τα δόντια μας μεταξύ των γευμάτων, ακόμα και εάν δεν τρώμε γλυκά, το pH του στόματος δεν προλαβαίνει να επανέλθει στα φυσιολογικά του επίπεδα, οπότε εκθέτουμε συνεχώς τα δόντια μας στο διαβρωτικό έργο των οξέων.

Υγιεινές αλλά όξινες τροφές
Είναι λανθασμένη η αντίληψη ότι μόνο τα γλυκά βλάπτουν τα δόντια. Σίγουρα, η ζάχαρη είναι πιο επιβλαβής αλλά και τα υπολείμματα τροφών μεταξύ των δοντιών συμβάλλουν στην ανάπτυξη τερηδογόνων βακτηρίων. Η τερηδόνα δε βλάπτει μόνο τα δόντια. Προχωρά και στα ούλα και σε προχωρημένα στάδια προκαλεί τη νόσο της περιοδοντίτιδας, που διαβρώνει και το οστό κάτω από τα δόντια μας.

Και τα φρούτα, παρόλο που είναι αναμφίβολα μέρος μιας υγιεινής διατροφής, μπορεί να είναι πολύ όξινα για τα δόντια μας, όπως τα εσπεριδοειδή και οι χυμοί τους (η πορτοκαλάδα, η λεμονάδα), καθώς περιέχουν κιτρικό οξύ, που διαβρώνει τα δόντια. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ανθρακούχα αναψυκτικά. Είναι χρήσιμο, λοιπόν, να ξεπλένουμε το στόμα μας με νερό μετά την κατανάλωσή τους.

Ο χρωματισμός των δοντιών
Το σμάλτο των δοντιών κινδυνεύει να κιτρινίσει από την υπερβολική κατανάλωση καφέ, τσαγιού ή κόκκινου κρασιού. Το ίδιο συμβαίνει και με τη νικοτίνη του τσιγάρου. Επιπλέον, το κάπνισμα αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εκδήλωση περιοδοντίτιδας.

Κολλώδεις τροφές και κίνδυνος τερηδόνας
Η τερηδόνα αναπτύσσεται πιο εύκολα όταν η υφή των τροφίμων είναι κολλώδης, επειδή επικάθονται υπολείμματα στην επιφάνεια των δοντιών και ευνοούν τον πολλαπλασιασμό των βακτηρίων που διαβρώνουν την αδαμαντίνη. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τα κολλώδη ζαχαρούχα τρόφιμα, όπως οι καραμέλες και τα λουκούμια, αλλά και για τα «υπεράνω υποψίας» θρεπτικά τρόφιμα με κολλώδη υφή, όπως ο κρόκος του αυγού, η μπανάνα και τα αποξηραμένα φρούτα. 
Καλό είναι, όταν δεν μπορούμε να βουρτσίσουμε τα δόντια μας μεταξύ των γευμάτων, να επιλέγουμε σνακ που δεν επικολλώνται στα δόντια, όπως οι ξηροί καρποί και τα φρέσκα φρούτα (μήλα ή αχλάδια).

Μετά την κατανάλωση τροφών με κολλώδη υφή, μπορούμε να μασάμε μια τσίχλα χωρίς ζάχαρη ή μαστίχα, που ευνοούν την παραγωγή σάλιου, το οποίο αποτελεί ένα «φυσικό» καθαριστικό του στόματος.